onsdag 26 september 2012

Smartphonens förbannelse?

Jag läste nyss en intressant artikel om smartphonens inverkan på våra liv. Eller ja, inte på mitt då, för jag har ingen, men den var lika intressant för det. För en tid sedan diskuterade jag detta med min familj, att allting "offentligt" håller på att bli så privat, tack vare (el snarare pga) smartphonen. Inte nog med att man inte pratar med varandra ansikte mot ansikte längre, det känns ju som gammal skåpmat vid det här laget, men man stänger ute den närmaste omvärlden också genom att hela tiden lyssna på något i sina hörlurar och titta ner på sin telefon. Och tittar man upp på sin omgivning så gör man det via telefonen för att man ska instagramma något. Jag vet inte hur många gånger jag pratat med folk som har ena hörluren med skrålande musik i örat medan hen pratar med mig. Väldigt irriterande, måste jag säga.

Och tänka sig, ÄNDÅ går jag och väntar på att mitt livs första smartphone, som jag beställde förra veckan, ska dimpa ner i brevlådan. I knoooow, det är ganska sjukt men jag känner att om jag inte hoppar på det här tåget nu så kommer det vara för sent snart...

2 kommentarer:

  1. Henni, du kloka kvinna!

    Jag kan inget annat än hålla med. För några månader sedan fick jag helt plötsligt nog, inte just av smartphonen men av hela grejen med att dela med sig av ovesäntligheter till varandra som om det vore livsuppehållande. Jag blev trött på att veta när grannens unge hade bajsat första morgonblöjan innan jag hade ätit min frukostmacka och jag blev less på att se alla hurtgia inlägg om alla löparrundor folk gjort innan tuppen själv hade vaknat. Nu menar jag ju såklart fb. Sååå.....jag lade ned det där projektet helt enkelt. Känns som jag har massor med tid över numer. Nä, smartphone, fb och andra liknande saker snor energi av mig men nu har jag lärt mig att prioritera. Kul att se att du är igång med bloggandet igen, det ger energi att läsa / Anna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra gjort, kära Anna. Min sambo gjorde samma sak för ett år sen men jag har inte klarat av att ta det steget än. För många (för mig) värdefulla relationer som skulle försvinna helt, känner jag. :) Men jag har rensat bland "vänner" och dessutom strukturerat upp så att jag slipper se vissas statusar i flödet. Ett steg på vägen, typ. haha.

      Radera